Skip to content

Local Inventory Ads

Local inventory ads is een zeer interessante optie voor retailers die hun offline aanbod willen promoten, binnen Google Shopping en Bing Shopping. Dit artikel gaat in op wat local inventory ad is, hoe local inventory ads werkt en hoe je het succesvol inzet.

Wat is local inventory ads?

Local inventory ads is een campagneinstelling binnen Google Shopping en Bing Shopping. Speciaal voor retailers die hun winkelvoorraad lokaal willen promoten via deze zoekmachines. Op het moment dat deze campagneinstelling wordt aangevinkt verschijnt er bij de productadvertentie een extra melding zoals “In store” of “store pick up”. Hiermee zorg je ervoor dat je productvermelding meer opvallen maar het ook duidelijk is dat de producten in de winkel verkrijgbaar zijn. Het programma is nog niet wereldwijd uitgerold door Google en Microsoft maar gelukkig wel al te gebruiken in Nederland. In het vervolg van dit artikel nemen we je mee in hoe het werkt.

Hoe werkt local inventory ads?

Local inventory ads is een van de programma’s die je kan aanvinken binnen het Google of Bing Merchant Center. Om het te kunnen inzetten moet het volgende worden gedaan:

  1. Het toevoegen van een supplementaire productfeed
  2. Het aanpassen van de website

Het toevoegen van een supplementaire productfeed is nodig omdat je lokale voorraad kan afwijken van je online voorraad, en er hier ook verschillen per winkel kunnen zijn. Waarbij de volgende attributen verplicht aangeleverd moeten worden: store code, id, quantity en price. Optionele attributen zijn: availability, pickup_method en pickup_sla. Het advies is om zowel de verplichte en optionele attributen te gebruiken.

Voor kleine retailers die geen of een zeer beperkte webshop hebben is het advies om gebruik te maken van de Google-hosted local storefront. Andere retailers moeten, naast het toevoegen van een supplementaire feed, ook de volgende aanpassingen doen op hun website:

  • Het laten zien van de omnichannel prijs op je product landingspagina
  • De voorraad en de adresgegevens van de lokale winkel laten zien

Als dat is gedaan voldoet de website aan de merchant hosted local storefront (basic) vereisten. Voor retailers met meerdere winkels is het advies om gebruik te maken van de merchant hosted local storefront (full). Om hier gebruik van te maken zijn er nog een aantal extra aanpassingen nodig, bijvoorbeeld dat de lokale voorraad net zo prominent is als de “koop nu” button en dat je de voorraad per winkel kan laten zien. In het vervolg van dit artikel nemen we je mee in hoe je local inventory ads succesvol inzet.

Hoe zet je local inventory ads succesvol in?

Het succesvol inzetten van local inventory ads hangt af van welke doelstelling je hebt als retailer. Kleine retailers focussen vaak enkel op de winkel, waardoor de campagne volledig gericht is op het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers in de winkel. Onze grotere retail klanten zetten local inventory ads in om zowel te kunnen optimaliseren naar winkelbezoek alsmede online aankopen. Om dit succesvol te doen is het volgende van belang:

  • Gebruik voor het meten van winkelbezoeken de store visit conversie actie van Google Ads, offline conversion import of een micro conversie punt op de website.
  • Definieer de waarde van een winkelbezoek en voeg dit statisch of dynamisch (bij offline conversion import) toe aan de conversie actie.
  • Optimaliseer op een conversieset waarbij de winkelbezoeken en online transacties worden gecombineerd.

Op deze manier optimaliseren de advertentieplatformen naar je belangrijkste doelstellingen en profiteer je maximaal van local inventory ads. Meer weten hoe we dit succesvol inzetten bij onze klanten? Download dan de omnichannel marketing whitepaper.

Conclusie Local Inventory Ads

Local inventory ads is de manier om je lokale productvoorraad onder de aandacht te brengen. Het is toegankelijk voor retailers zonder webshop en retailers met een webshop. Het implementatieproces bestaat uit het aanleveren van een (extra) product feed en optioneel een aantal aanpassingen op de website. Om het vervolgens succesvol in te zetten is het belangrijk dat je Google Shopping en Bing Shopping ook laat optimaliseren naar een offline gebeurtenis zoals een store visit. Hulp nodig bij het implementeren van local inventory ads? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Bekijk ook andere interessante blogartikelen