De meerwaarde en het belang van de Google Consent Mode
Met de intrede van de GDPR wetgeving in 2016, is het verplicht om bezoekers vooraf te vragen om consent. Dit artikel legt uit hoe de Google consent mode hierbij helpt, hoe je het implementeert en wat het doet. Zodat jij na dit artikel zelf aan de slag kan en conform de GDPR wetgeving consent vraagt aan website gebruikers.
Wat is consent mode?
De consent mode maakt het mogelijk om de afgegeven consent van gebruikers te communiceren naar Google. Het is gekoppeld met je Consent Management Platform (CMP), bijvoorbeeld Cookiebot. Op basis van de afgegeven consent wordt automatisch de plaatsing van cookies gereguleerd. Denk hierbij aan het wel of niet plaatsen van 3rd party cookies, zoals advertentiecookies van Google Ads of Facebook Ads. Naast dat het de plaatsing van cookies bepaald, vult de Consent Mode ook data aan van bezoekers die geen consent afgeven. Dit doet Google aan de hand van conversie en gedragsmodellering in Google Analytics 4 en Google Ads. Binnen de tagging en Google adverteren aanpak van PureDigital adviseren we en implementeren we standaard de consent mode. Om zo op een privacy vriendelijke manier zo veel mogelijk te kunnen meten.
Hoe implementeer de consent mode?
De consent mode valt te implementeren via Google Tag Manager. Per ingestelde tag kan er de volgende consent setting meegegeven worden:
Ad_storage: maakt het mogelijk om cookies te plaatsen die gerelateerd zijn aan adverteren, zoals de Google Ads pixel.
Analytics_storage: maakt het mogelijk om cookies te plaatsen die gerelateerd zijn aan het analyseren van website gedrag, zoals Google Analytics 4.
Functionality_storage: maakt het mogelijk om cookies te plaatsen die ervoor zorgen dat de website kan functioneren, zoals de taalinstelling o.b.v. je browser.
Personalization_storage: maakt het mogelijk om cookies te plaatsen die website gedrag bij houden om te personaliseren, Zoals video recommandaties.
Security_storage: maakt het mogelijk om cookies te plaatsen die nodig zijn voor de beveiliging van de website.
Het is belangrijk om bij elke tag in een container de juiste consent setting mee te geven. Liever dit door iemand laten doen die hier dagelijks mee bezig is? Neem dan snel contact op met een van onze specialisten!
Hoe controleer je wat het doet?
Het beoordelen of de consent mode werkt, valt te doen via een preview vanuit Google Tag Manager. Zorg dat je voor deze preview alle cookies verwijderd en bekijk vervolgens welke tags eraf gaan op basis van de consent die je geeft als gebruiker. Zie je tags afgaan terwijl je hier geen consent voor hebt gegeven? Dan staat er iets niet goed in Google Tag Manager of de integratie met het CMP.
Naast de werking van het triggeren op basis van consent, is het ook belangrijk om te bekijken of de consent mode ook data aanvult van gebruikers die geen consent geven. Hierbij is belangrijk om te weten dat er een aantal minimale vereisten zijn voordat dit wordt toegepast, namelijk:
- Consent mode is ingeschakeld voor alle pagina’s van je website en/of alle schermen van je app.
- De consent mode moet zo geïmplementeerd zijn dat alle tags worden geladen voordat de cookiewall verschijnt.
- De Google Analytics 4 property verzamelt minimaal 1000 events per dag van gebruikers die geen cookies accepteren, en dat voor tenminste 7 dagen.
- De Google Analytics 4 property heeft tenminste 1000 dagelijkse gebruikers die wel de cookies accepteren. Voor tenminste 7 van de laatste 28 dagen.
Alleen dan heeft het machine learning model voldoende data om een accurate voorspelling te doen. Vervolgens, na een aantal additionele instellingen in Google Analytics 4, kan je bij reports de volgende melding tegenkomen:
Als dit het geval is dan weet je dat modellering zowel in Google Analytics 4 en Google Ads succesvol wordt toegepast.
Conclusie
Het op een privacy vriendelijke manier blijven meten van website website activiteit is cruciaal om goede online marketingbeslissingen te maken. Dit artikel laat zien dat de consent mode hier een geschikte oplossing voor is. Met als resultaat dat je op een privacy vriendelijke manier uitstekend kan meten wat het gedrag is van bezoekers op je website. Ook gebruik maken van de consent mode? Neem dan vooral contact met ons op!