Usability Test

Centraal in onze conversie optimalisatie aanpak staat kwalitatief onderzoek. De meest waardevolle manier van kwalitatief onderzoek is een usability test. Met de toegang tot diverse meet methoden zoals een Tobii Eye tracker, is PureDigital jouw partner voor usability testen.

Wat Is Een Usability Test?

Kwalitatieve inzichten vanuit jouw doelgroep zijn zeer waardevol om je website te optimaliseren. Een usability test bestaat uit een set aan opdrachten die respondenten krijgen om uit te voeren op je website, web applicatie of app. Deze set aan opdrachten worden vooraf samen gedefinieerd, met als doel om antwoord te kunnen geven op diverse onderzoeksvragen. Een usability test kan ingezet worden voor een bestaande website, maar ook voor het testen van een prototype of redesign van een bestaande website. Een goed usability onderzoek moet antwoord geven op onderzoeksvragen en input leveren voor het optimaliseren van je website. De conversie specialisten van PureDigital hebben veel ervaring in usability testen en beschikken over innovatie tooling zoals een eyetracker en galvanic skin response shimmer.

Waarom Een Usability Test?

Het doel van een usability test is om optimalisatiepunten op je website, webapplicatie of app in kaart te brengen. Het is een kwalitatieve onderzoeksbron dat ons meer vertelt over waarom bezoekers bepaald gedrag laten zien op een website. Het grote voordeel van een usability test ten opzichten van andere kwalitatieve databronnen, is dat je kan doorvragen over hoe iemand de website heeft beleefd. Deze additionele input maakt een usability test een onmisbare onderzoeksbron voor bedrijven die actief bezig zijn, of willen starten, met het optimaliseren van hun website. Een usability test bij PureDigital zal naast bevindingen ook altijd concrete optimalisatie adviezen geven, gebaseerd op de uitkomst van het onderzoek. Hiermee krijg je niet alleen een goed inzicht in waarom bezoekers problemen ervaren op een website, maar ook direct suggesties over hoe dit verholpen kan worden.

Onze Usability Test Aanpak

Onze usability test aanpak bestaat uit de volgende stappen:

nummer 1

Bepalen onderzoeksdoel: Het bepalen van het doel van het onderzoek, gevolgd door het uitwerken van diverse onderzoeksvragen.

nummer 2

Bepalen meetinstrumenten: Op basis van de onderzoeksvragen bepalen we welke meet instrumenten nodig zijn.

nummer 3

Design onderzoek: Het opbouwen van de user test, hierbij gebruiken we de software van Tobii Pro Lab.

nummer 4

Werven van respondenten: Het werven van respondenten om de usability test te kunnen uitvoeren.

nummer 5

Uitvoeren onderzoek: Het uitvoeren van de usability test.

nummer 6

Analyse onderzoek: Het analyseren van het onderzoek, waarbij we alle data verzamelen die nodig is om antwoord te geven op de onderzoeksvragen.

nummer 7

Advies rapport: Het uitwerken en presenteren van een advies rapport, met concrete aanbevelingen voor het verbeteren van de website.

Een usability test kan worden uitgevoerd als een los onderzoek, maar ook als onderdeel van onze conversie optimalisatie dienstverlening. Door het te combineren met onze conversie optimalisatie dienstverlening is het mogelijk om adviezen te valideren via A/B testen.

Usability Test Uitbesteden

Het uitvoeren van een usability test is complex en zeer tijdrovend. Vanuit PureDigital kunnen we dit volledig voor je uit handen, van het uitwerken van onderzoeksvragen tot het werven van respondenten. Benieuwd naar de voordelen van onze usability test aanpak? Download onze whitepaper of neem contact op!

Puredigital logo

Vragen Over Conversie Optimalisatie?

Meer te weten komen over Conversie Optimalisatie? Download dan onze whitepaper of neem contact met ons op!

Conversie Optimalisatie Klanten

Wellicht Ook Interessant