placeholder

A/B Testen

De enige manier om op een betrouwbare manier optimalisaties op een website te valideren is via een A/B test. Daarom staat A/B testen centraal in onze conversie optimalisatie aanpak. We hebben hierbij ervaring met diverse A/B test tools en kunnen alles zelf uitvoeren of werken binnen bestaande teams.

Wat is een A/B test?

Aan de hand van een A/B test is het mogelijk om een optimalisatie te valideren. Een A/B test wordt ook wel een gerandomiseerd experiment genoemd. Dit houdt in dat je bij een A/B test twee of meer verschillende variaties van je website laat zien. De kans dat iemand in een bepaalde variatie terecht komt is voor elke bezoeker gelijk, waardoor het een gerandomiseerd experiment heet. Organisaties met geen of minder ervaring adviseren we om A/B testen client side uit te voeren, bijvoorbeeld via tooling zoals Google OptimizeVWO of Optimizely. Organisaties die al verder zijn, meer willen testen met de hoogst mogelijke betrouwbaarheid, adviseren we om server-side te A/B testen via Sitespect. Wij adviseren bedrijven bij het selecteren van de A/B testing tool die het beste past bij hun behoeften.

A/B test CRO
placeholder

Waarom een A/B test?

A/B testen is de meest betrouwbare manier om optimalisaties te valideren voordat ze definitief worden doorgevoerd. Het zorgt ervoor dat je data leidend laat zijn in het verbeteren van je website. Vanuit PureDigital is ons advies om alles wat getest kan worden te A/B testen. Op deze manier zorg je ervoor dat aanpassingen op deze website altijd bijdragen bij de belangrijkste marketing doelstellingen. Een goed gestructureerd CRO proces, waar A/B testen een onderdeel van is, zorgt ervoor dat je meer resultaalt behaald uit website bezoekers, maar ook dat de ervaring van websitebezoekers verbeterd wordt. Voor websites met veel bezoekers en conversiedata is A/B testen onmisbaar, waarbij slechts een paar succesvolle testen al direct de investering voor een jaar kunnen terugverdienen. Dit is de reden waarom A/B testen centraal staan in onze conversie optimalisatie aanpak. 

Onze A/B test aanpak

Onze A/B test aanpak bestaat uit de volgende stappen:

nummer 1

Implementatie tooling: Het implementeren van de tooling om te kunnen A/B testen.

nummer 2

A/A Test: Het uitvoeren van een A/A test om de werking van de A/B test tool te kunnen valideren.

nummer 3

Design A/B test: Het omzetten van een hypothese naar een daadwerkelijk testbaar design.

nummer 4

Development A/B test: Het bouwen van de A/B test op basis van het design.

nummer 5

Live zetten A/B test: Het live zetten van de A/B test

nummer 6

Eindanalyse & advies A/B test: De eindanalyse van de A/B test met een concreet advies over het doorvoeren van de hypothese.

Een A/B test kan worden uitgevoerd als een losse, maar ook als onderdeel van onze conversie optimalisatie dienstverlening. Door het te combineren met onze conversie optimalisatie dienstverlening, ben je verzekerd van goed onderbouwde hypotheses op basis van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Dit verhoogd het succesratio van A/B testen.

A/B testen uitbesteden

Het designen, bouwen en uitvoeren van een A/B test is een proces waarbij meerdere vaardigheden nodig zijn. Het goede nieuws is dat je dit allemaal kan laten uitbesteden bij PureDigital. Benieuwd naar de voordelen van onze A/B test en conversie optimalisatie aanpak? Download onze whitepaper of neem contact op!

Puredigital logo