Skip to content

Kwalitatieve content: hoe jouw content de SEO-top gaat veroveren!

We zien de laatste tijd dat er veel content wordt geschreven met behulp van AI. Dit aandeel wordt alleen maar groter met de komst van AI-tools zoals ChatGPT. Vanuit onze klanten krijgen wij steeds vaker de vraag; is deze content waardevol voor mijn doelgroep? In dit artikel geven wij antwoord op deze vraag.

Wat is kwalitatieve content?

Kwalitatieve content zijn website elementen met het doel om de doelgroep verder te helpen met zijn of haar behoefte op jouw website. Oftewel het beantwoorden van de zoekvraag van de gebruiker. Dit hoeft niet per se content te zijn maar kan ook een formulier of infographic zijn. Je moet hierbij altijd nagaan wat voor een websitebezoeker relevant is.

Om een voorbeeld te geven, wanneer men zoekt op: autoverzekering afsluiten. Dan is in dit geval het beste antwoord: de focus op een premie tool en niet op een droge contentpagina van 1000 woorden.

Bovenstaand voorbeeld is van autoverzekering.nl waarbij de urgentie vooral wordt gelegd in de actie (formulier invullen). Andere belangrijke elementen op de webpagina: Reviews, stappen (hoe werkt het aanvragen) en vergelijken van pakketten.

AI- vs kwalitatieve content

Het verschil tussen kwantiteit en kwaliteit zit in het type content, de emotie, de identiteit en de algehele uitwerking. Kwantitatieve content, AI content, bevat een saaie toon, zonder identiteit en is zonder gedachtegang geschreven. Het enige voordeel van AI content is dat je het schaalbaar kan opzetten. Het probleem is dat de content vaak niet de doelgroep op de juiste manier aanspreekt en de topposities dus ook uitblijven in Google.

Kwalitatieve content is geschreven voor de doelgroep vanuit een bedrijfsidentiteit waarbij een volwaardig zoekwoorden onderzoek is uitgevoerd en ook gekeken is naar concurrentie.

Waarom is het belangrijk om te investeren in kwalitatieve content?

Uiteindelijk is elk bedrijf dat bewust met SEO bezig is aan het investeren in zijn/haar eigen bedrijf. Het doel van die investering is dat je hier ook iets voor terug gaat krijgen. Wanneer je hierbij kiest om op kwantitatieve content te focussen en dus bijvoorbeeld gebruikmaakt van AI oplossingen dan zal het resultaat vaak uitblijven.

Het investeren in kwalitatieve content zal juist aantonen dat het zichzelf terugverdient. Waarom? Omdat het bijdraagt aan de meerwaarde van jouw website voor de doelgroep en ook voor zoekmachines zoals Google. Het laat zien dat je grondig onderzoek hebt gedaan om het beste antwoord te vinden en dit op de juiste wijze hebt vertaald naar de content op jouw webpagina.

Hoe schrijf je kwalitatieve content

Het begint allemaal met goed onderzoek doen naar het onderwerp waarover jij gaat schrijven. Voer een zoekwoorden onderzoek uit waarbij de volumes laten zien welke focus zoekwoorden interessant zijn. Ga vervolgens goed nadenken welke content jij hierover wilt schrijven, puur de opbouw, dus de heading structuur, niet de inhoud.

Wanneer dit staat ga je kijken wat concurrenten doen. Dit doe je door het keyword simpelweg in Google in te voeren en te kijken wat hier naar boven komt. Som de learnings op:

  • Welke onderwerpen worden er benoemd (hoe ziet hun heading structuur eruit)?
  • Wordt er gebruik van beeld/videomateriaal?
  • Wordt er gebruikgemaakt van specifieke website elementen (bijv. formulieren)?
  • Zijn bronnen belangrijk?

Op basis van het onderzoek kan je nu starten met het opbouwen van de ideale webpagina en het schrijven van kwalitatieve content.

Wanneer dit is afgerond begint eigenlijk het belangrijkste… Data checken!

  1. Check in jouw tooling (bijv. Google Search Console) of natuurlijk in Google zelf wat er gebeurd qua posities
  2. Wordt je pagina goed gelezen, voldoet het aan de eisen van jouw doelgroep?

Bovenstaand voorbeeld: een pagina waarbij de content op basis van data is aangepast om zo nog beter het antwoord te geven op een concurrerende zoekterm.

Uit de conclusie kun je de webpagina weer verder optimaliseren en zul je uiteindelijk een kwalitatief sterke pagina neerzetten.

Conclusie

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om te kiezen voor investeringen in kwalitatieve content in plaats van louter kwantiteit. Het gezegde ‘goedkoop is duurkoop’ vangt de essentie van dit artikel. Hoewel AI-tools het tempo van contentcreatie kunnen opvoeren, ontbreken ze aan de menselijke nuance, het diepgaande inzicht en de oprechte connectie met de doelgroep. Deze elementen zorgen ervoor dat content echt resoneert en impact maakt. Kwalitatieve content is meer dan enkel woorden op een pagina; het reflecteert de identiteit van een merk, voelt de behoeften van de doelgroep aan en positioneert zich als een betrouwbaar informatiepunt. Een investering in dergelijke hoogwaardige content vertaalt zich niet enkel in betere SEO-posities, maar ook in blijvende merkloyaliteit en vertrouwen bij de klant.