Skip to content

Dynamische remarketing: haal meer uit bestaande website bezoekers

Dynamische remarketing is de holy grail voor e-commerce partijen die meer uit hun bestaande website bezoekers willen halen. In dit artikel leggen we uit wat dynamic remarketing is, hoe je het implementeert en hoe je check of het werkt. Zodat jij daarna zelf meer uit je bestaande website bezoekers gaat halen.

Wat is dynamische remarketing?

Dynamische remarketing gaat over advertenties die automatisch producten laten terugkomen, die een persoon recentelijk op een website heeft bekeken. Het is een veel gebruikte vorm bij Google adverteren, Facebook adverteren en Instagram adverteren. Vaak wordt het ingezet naast prospecting campagnes, om zo meer te halen uit bestaand website verkeer. Doordat de advertenties gebaseerd zijn op de daadwerkelijke producten die bezoekers hebben bekeken, zien we dat de Return On Ad Spend (ROAS) vaak hoger ligt dan bij prospecting campagnes. Dit maakt dynamische remarketing een zeer gewenste aanvulling voor je advertentiecampagnes.

Hoe implementeer je het?

De implementatie van dynamische remarketing is in essentie simpel, het bestaat uit de volgende basisvereisten:

  1. Op het moment dat een website bezoekers een productpagina bezoekt, moet er in de datalayer het product ID worden ingeschoten voor het betreffende product.
  2. Het product ID en het gedrag van een bezoeker wordt meegegeven aan de advertentiepixels (bijvoorbeeld de Google Ads of Facebook Ads pixel).
  3. Het product ID moet terugkomen in de productfeed die beschikbaar is om te adverteren op de diverse kanalen.

Als aan deze randvoorwaarden wordt voldaan dan kan dynamische remarketing worden ingezet. Onderstaand voorbeeld visualiseert deze stappen bij een klant van ons:

 

Stap 1: Datalayer bij bezoek productpagina, bevat prodid met waarde 3544

Stap 2: De Google Ads remarketing tag vangt dit gedrag op en begrijpt welk product er is bekeken.

Stap 3: Het product ID komt terug in de productfeed.

Als deze stappen goed staan kan je gaan starten met een dynamische remarketing campagne.

Hoe check je of het werkt?

Op het moment dat het product ID goed wordt opgevangen in bijvoorbeeld de Google Ads pixel, zie je dit gedrag terugkomen aan de hand van het aantal hits met het e commerce product ID:

Zo weet je zeker dat het werkt en kun je een dynamische remarketing campagne gaan opzetten.

Conclusie

Dynamische remarketing biedt een grote meerwaarde voor e-commerce partijen die meer uit bestaande website bezoekers willen halen. Over het algemeen zien we een hogere ROAS dan bij prospecting campagnes. De implementatie is in de basis simpel, maar kan per platform sterk verschillen. In dit artikel worden de basiselementen van dynamische remarketing besproken. Wil je zeker zijn dat dynamische remarketing werkt? Neem dan contact op met een van onze data specialisten en laat het door ons inrichten!