Skip to content

Conversie verhogen

Het verhogen van conversie kan op twee manieren gerealiseerd worden. Je kan de traffic naar je website verhogen, bijvoorbeeld via zoekmachine adverteren of zoekmachine optimalisatie. Of je gaat werken aan het verbeteren van je conversieratio, waardoor je uit dezelfde hoeveelheid traffic meer conversies gaat realiseren. Dit noemen we conversie optimalisatie. Dit blogartikel gaat in op de laatste manier en legt in stappen uit hoe je dit kan realiseren.

Stap 1: onderzoek waar de grootste afhaak zit

Begin met het goed inrichten van een Google Analytics 4 account. Zodat je alle belangrijke conversiepunten op je website meet en ook de voorgaande stappen inzichtelijk hebt. Vervolgens kan je een funnel of flow analyse doen op de website. Bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van een flow analyse voor een e-commerce website en bestaat uit de volgende stappen:

  1. Start van een sessie
  2. Bekijken van een product
  3. Toevoegen aan het winkelmandje
  4. Beginnen van de checkout
  5. Aankoop


De analyse geeft de volgende conclusies:

  • De grootste afhaak op de website zit tussen de product pagina en het toevoegen aan het winkelmandje.
  • De stappen daarna laten ook een grote afhaak zien van bijna 50% per stap.

Deze analyse geeft je een bepaalde focus over waar de website verbeterd kan worden.

Tip: doe de analyse ook per device om eventuele verschillen in kaart te brengen.

Stap 2: analyseer pagina’s via heatmaps

Om een goed inzicht te krijgen van het gedrag op de belangrijkste afhaakpunten op de website, is het advies om heatmaps te bekijken. Deze heatmaps kan je verzamelen door gebruik te maken van tools zoals Microsoft Clarity en Hotjar. De volgende inzichten kan je halen uit heatmaps:

  • Tot hoever scrollen bezoekers op een pagina en worden alle belangrijke elementen gezien?
  • Waar klikken bezoekers op en waar klikken ze juist niet op?

Dit geeft inzicht in het gedrag op de pagina’s en kan extra richting geven over waarom bezoekers op deze pagina’s afhaken.

Tip: doe de analyse op basis van een langere periode zodat je meer data hebt.

 

Stap 3: bekijke diverse sessierecordings

Na het doen van een flow/funnel en heatmap analyse weet je waar de voornaamste afhaak plaatsvindt op je website. Je weet echter nog niet waarom deze bezoekers hier afhaken. Dat is de reden dat er kwalitatieve databronnen ingezet moeten worden om dit in kaart te brengen. Een kwalitatieve databron die hiervoor gebruik kan worden zijn sessierecordings, dit geeft het volgende inzicht:

  • Inzicht in hoe individuele website bezoekers over de website gaan.

Het advies is om sessierecordings te filteren op waar de grootste afhaak plaatsvindt. Bekijk er 10 tot 20 en maak notities van het gedrag dat je ziet. Het nadeel van sessierecordings is dat je geen direct contact kan maken met je websitebezoekers om te vragen waarom ze bepaald gedrag laten zien. De volgende stappen bieden hier een uitkomst in.

Tip: bekijk ook recordings met boze klikken op Javascript fouten.

Stap 4: draai een exit survey

Survey tools zoals Hotjarof Informizely hebben een optie om surveys te draaien op de website. Om op basis van bepaald gedrag vragen te stellen aan website bezoekers. Een veelgebruikte survey is de exit survey. Waarbij de vraagstelling als volgt kan zijn:

  • Is er iets dat je tegenhoudt om contact op te nemen met PureDigital?


De responserate op dergelijke surveys ligt vaak tussen de 1% tot 3%. Dit maakt het zeer waardevol voor websites die enige volume aan bezoek krijgen. Op basis van de antwoorden krijg je meer inzicht in waarom bezoekers afhaken op bepaalde plaatsen op de website.

Tip: trigger de exit survey op desktop op exit intent en op mobiel op basis van X aantal seconden op de pagina.

Stap 5: doe een kleinschalige user test

De meest waardevolle kwalitatieve bron die ingezet kan worden is een user test. Dit bestaat vaak uit de volgende onderdelen:

  • Briefing respondent
  • Uitvoeren opdracht
  • Interview achteraf

Het grote voordeel van een user test t.o.v. andere kwalitatieve databronnen is dat je direct interactie kan hebben met je doelgroep. Waardoor je kan doorvragen op bepaald gedrag dat plaatsvindt tijdens de user test.

Tip: doe een user test op het device dat het vaakst gebruikt wordt op je website.

Stap 6: start met optimaliseren

De combinatie van voorgaande stappen zorgt ervoor dat je weet wat er fout gaat op je website en waarom dit het geval is. Deze inzichten kan je vervolgens gebruiken om je website te optimaliseren en daarmee de conversie te verhogen. Het advies is om altijd op een data gedreven manier je website te optimaliseren. De opties hiervoor zijn als volgt:

  • Optimalisaties testen via A/B testen
  • Een tijd over tijd analyse doen

Ons advies is, om waar mogelijk, altijd optimalisaties te testen via een A/B test. Dit is de enige manier om betrouwbaar te kunnen zeggen wat de impact is van een aanpassing. Heb je te weinig data om te A/B testen? Doe dan een tijd over tijd analyse waarbij je ook andere databronnen gebruikt om een verschil in gedrag aan te tonen. Denk hierbij aan een heatmap, user test of sessierecording.

Conclusie conversie verhogen

Vanuit onze conversie optimalisatie ervaring weten we dat onderbouwde hypotheses een grotere kans van slagen hebben. In dit artikel hebben we je in 6 verschillende stappen uitleg gegeven over hoe je jouw website kan optimaliseren. Toch hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Benader ons dan vooral voor een vrijblijvende analyse.

Bekijk ook andere interessante blogartikelen