Skip to content

Wat zijn Responsive Search Ads?

Responsive search ads zijn tekstadvertenties die halverwege 2018 geïntroduceerd zijn door Google Ads, het betreft een aanvulling op de advertentietypen die Google aanbiedt binnen zoekadvertenties. Een responsieve search ad bestaat in totaal uit minimaal 3 en maximaal 15 koppen, aangevuld met minimaal 2 en maximaal 4 beschrijvingsregels. Google Ads zal zoveel mogelijk combinaties van koppen en beschrijvingsregels testen om uiteindelijk te bepalen welke combinatie het beste werkt per zoekwoord. Dit zorgt ervoor dat per zoekwoord uiteindelijk de meest relevante advertentie wordt weergegeven aan zoekers binnen Google.

Wat zijn de voordelen van Responsive Search Ads?

Volgens Google zijn er veel voordelen verbonden aan responsive search ads en zorgen ze voor een verbetering van je campagnes. Onderstaand een opsomming van de belangrijkste voordelen:

  • De meest relevante advertentie voor elk zoekwoord: Op basis van machine learning bepaald Google de meest relevante koppen en beschrijvingsregel per zoekwoord.
  • Verhoging kwaliteitsscore: Doordat de advertentie beter aansluit op de zoekwoorden zal dit een positief effect hebben op de kwaliteitsscore. Het resultaat hiervan is dat je goedkoper klikken kan binnen halen en meer zoekvolume kan bereiken.
  • Besparen van tijd: Doordat Google zelf alle koppen en beschrijvingsregels onderling test, is het niet meer nodig om zelf een oordeel hier op te vellen. Dit is bij de uitgebreide tekstadvertenties wel het geval.

Best practices responsive search ads

Vanuit Google, maar ook vanuit eigen ervaringen zijn er een aantal best practices voor het aanmaken en optimaliseren van responsive search ads. Deze zijn als volgt:

Aanmaken van responsive search ads

  • Zorg dat er per advertentiegroep maximaal 2 uitgebreide advertenties en 1 responsive search ad is toegevoegd.
  • Maak gebruik van het maximaal aantal koppen en beschrijvingsregels.
    Laat het zoekwoord op regelmatige basis terugkomen in de koppen en beschrijvingsregels.
  • Zet koppen of beschrijvingsregels niet vast, dit beperkt de voordelen van machine learning.
  • Schrijf de advertenties zelf en laat ze niet automatisch aanmaken binnen Google Ads. Ervaring leert dat het beter werkt om zelf de responsive search ads te schrijven in plaats van ze automatisch aan te maken op basis van de andere advertenties in een advertentiegroep.

Optimaliseren van responsive search ads

  • De best practice is om de koppen en beschrijvingsregels met de minste vertoningen te vervangen.

Kortom, responsive search ads is een advertentie type binnen Google Ads die aan de hand van machine learning ervoor zorgt dat de meest relevante advertentie wordt weergegeven per zoekwoord. Dit verhoogt de kwaliteitsscore en uiteindelijk ook het resultaat van je advertenties. Heb je nog geen responsive search ads in je campagnes? Voeg ze dan snel toe!

Bekijk ook andere interessante blogartikelen