De ontwikkelingen van de online markt
De afgelopen jaren hebben we een enorme verschuiving gezien in de manier waarop consumenten aankopen doen. Met de opkomst van het internet en de voortdurende technologische vooruitgang is de online markt exponentieel gegroeid. Deze ontwikkeling heeft niet alleen grote gevolgen gehad voor de consument, maar ook voor de traditionele fysieke winkels.
Dit onderzoek richt zich specifiek op de periode voor en na de corona crisis. We willen met het onderzoek laten zien dat de markt niet krimpend is, maar juist groeiend is. Dit is voor iedere traditionele ondernemer juist de reden om de online markt te omarmen en dus relevant te blijven in het snel veranderende retaillandschap.
De Nederlandse consument heeft een duidelijke voorkeur ontwikkeld voor online winkelen, wat resulteert in een gestage groei van het aantal online aankopen. Deze ontwikkeling heeft verschillende oorzaken, waaronder gemak, ruime keuze, prijsvergelijking en de mogelijkheid om 24/7 aankopen te doen. Dit betekent dat bedrijven die niet actief zijn op het online platform de kans lopen om de aansluiting met de consument te verliezen.
Het doel van dit onderzoek is om ondernemers in de detailhandel te inspireren en aan te moedigen om relevant te blijven door gebruik te maken van de mogelijkheden die de online markt biedt. Door als bedrijf de consument te stimuleren om aankopen online te blijven doen, kunnen ze niet alleen profiteren van de groeiende online markt, maar ook bijdragen aan verdere groei en succes van hun eigen bedrijf.
De Thuiswinkel Markt Monitor uitgevoerd door GfK toont aan dat het aantal online aankopen in het vierde kwartaal van 2022 is gegroeid ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019.
Q4 2019
Q4 2022
Gemiddelde koper
Het gemiddelde koopgedrag van de Nederlandse consument is hierdoor ook veranderd. In Q4 van 2019 kocht de online koper ongeveer zes producten of diensten online. In hetzelfde kwartaal van 2022 waren dit bijna acht producten of diensten die online werden aangeschaft. Er is een lichte daling te zien in het gemiddelde bedrag wat per aankoop is besteed, namelijk van €103,54 naar €101,23.
Aantal aankopen per marktsegment
Vergelijking Q4 2019 met Q4 2022
In de figuren hierboven staat het aantal online aankopen per marktsegment genoteerd van Q4 2019 tot en met Q4 2022. Op basis hiervan zijn de aantallen van 2019 en 2022 vergeleken om erachter te komen hoe de online markt zich heeft ontwikkeld. De vergelijking tussen deze kwartalen is geïllustreerd in de figuur hieronder.
Conclusie
De groeiende online aankopen van de Nederlandse consument benadrukken het belang van relevantie en aanpassing in de online markt. Door te investeren in de online aanwezigheid en het inspelen op de behoeften van online kopers, kunnen bedrijven de consument stimuleren om aankopen online te blijven doen en daarmee de online markt verder laten groeien. Het is een uitdagende maar noodzakelijke stap voor ondernemers in de detailhandel om te floreren in het digitale tijdperk.
Bronnen:
Thuiswinkel Markt Monitor. (2022). Q4 2022: Oktober t/m december 2022 Light versie. Geraadpleegd op 13 april 2023, van https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/topics/thuiswinkel-markt-monitor/
Thuiswinkel Markt Monitor. (2020). Q4 2020: Oktober t/m december 2020 Light versie. Geraadpleegd op 13 april 2023, van https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/topics/thuiswinkel-markt-monitor/
Thuiswinkel Markt Monitor. (2019). Oktober tot en met december 2019 – Light version. Geraadpleegd op 13 april 2023, van https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/topics/thuiswinkel-markt-monitor/