Skip to content

Google Search Console, de ideale performance tool voor SEO

Hoe presteert jouw website exact? Het is tegenwoordig wenselijk om inzichten te krijgen in de SEO prestaties van jouw website. Om vervolgens jouw website doelgericht SEO te optimaliseren.

Creating a property in Google Search Console. Hoe krijg je nou de gewenste SEO data om de betreffende optimalisaties in kaart te brengen? Hiervoor kun je veel verschillende betaalde/onbetaalde tools gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld betaalde tools als Ahrefs, SemRush en RankRanger gebruiken. Maar zijn er ook diverse onbetaald tools beschikbaar ScreamingFrog, Ubersuggest en FatJoe.

Google heeft in de afgelopen jaren ook niet stil gezeten. Om de webmasters van feedback te kunnen voorzien hoe de gezondheid van de website in elkaar steekt hebben ze een online performance tool ontwikkeld. De naam Google Search Console is waarschijnlijk voor de meeste webmasters wel een bekende naam. Begin 2018 heeft Google de nieuwe versie van GSC gelanceerd welke weer veel nieuwe features met zich meebracht.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een online performance tool welke zoals net vermeld inzicht geeft in de prestaties en gezondheid van de website. Het biedt inzicht hoe jouw website gezien wordt door Google en bijvoorbeeld welke fouten binnen jouw website gevonden. Google Search Console biedt onder andere de volgende inzichten:

  • SEO prestaties (click, impressies, CTR en Positie) in de Organische zoekresultaten en Discover
  • Inzicht in het crawlbudget
  • Robots.txt test
  • Fetch en render (hoe ziet google jouw webpagina)
  • XML sitemap inleveren/controle
  • Structured data validator
  • Amp validator
  • SEO Penalty checker
  • Interne/Externe links indicatie
  • Inzicht in de hoeveelheid pagina’s Google heeft gevonden binnen het domein
  • Mobiele bruikbaarheid
  • URL inspectie

Hoe stel ik Google Search Console in?

  1. Ga naar Google Search Console en log in met jouw Google account.
  2. Maak een property aan (Domein of URL voegsel);

Google Search Console adding a property

Advies wanneer je verstand hebt van een DNS record aan te maken om een domein property aan te maken. De voordelen die je krijgt is een volledig overzicht van alle webpagina’s binnen het domein incl. http/https en subdomein. Mocht je de simpele variant kiezen zijn er meerdere manieren mogelijk om de property aan te maken. Zo zijn de makkelijkste manieren wanneer je Google Analytics of Tagmanager al hebt ingesteld om middels één van de tools je eigendom te verifiëren. Mocht dit niet mogelijk zijn dan kun je via een html bestand of script je eigendom eenvoudig verifiëren. Let op verwijder het HTML bestand of script niet na verificatie!

  1. Done, start met ontdekken van de tool.

Nu de verificatie is afgerond kun je starten met het ingebruik nemen van de tool. Onderstaand een aantal tips voor het effectief gebruiken van Google Search Console.

  1. De SEO prestaties van jouw website. Zo kun je zien welke pagina’s/keywords/afbeeldingen er goed of misschien minder goed presteren. Je krijgt inzicht in de clicks/impressies/Click Trough Rate en Gemiddelde positie. Mocht je een internationale website beheren kun je ook inzicht krijgen hoe de website internationaal presteert.
  2. URL inspecteren, hiermee krijg je op pagina niveau inzicht hoe de webpagina gezien wordt door Google.
    URL Status: je kan de gecrawlde pagina bekijken, mocht de pagina nog niet geïndexeerd zijn dan je een verzoek voor indexatie aanvragen.
    Crawl: Hier krijg je te zien hoe Google de webpagina heeft gevonden, bijvoorbeeld interne links of XML Sitemap en wanneer de webpagina voor het laatst is gecrawld.
    Indexatie: Geeft inzicht of de webpagina geïndexeerd mag worden en of de webpagina een verwijzende of zelf verwijzende canonical heeft en of dat Google de canonical geaccepteerd wordt door Google.
  3. Coverage/Dekking: geeft inzicht in de gezondheid van de website. Hoeveel pagina’s bevatten fouten, zijn beschikbaar en uitgesloten. Ook krijg je inzicht welke fouten door Google gevonden worden.
  4. Sitemaps: Hier kun je de XML sitemap laten importeren. Wanneer Google de XML Sitemap gecontroleerd heeft krijg je ook inzicht of de webpagina alleen maar geldige pagina’s bevat. Mochten er pagina’s zijn met een redirect, verwijzende canonical of wanneer url’s uitgesloten zijn door de robots.txt dan worden deze weergeven als fouten.
  5. Mobiele bruikbaarheid: Na een mislukte poging van Google met de uitrol van “mobilegeddon”, 21 april 2015, heeft Google 26 maart 2018 een ranking factor uitgerold “Mobile First Indexing”. Daarom is het belangrijk jouw website te voorzien van een responsive design zodat jij Google de ideale mobiele ervaring biedt. Mocht Google fouten ervaren worden deze hier aangewezen.
  6. Handmatige acties: Wanneer Google activiteiten waarneemt op jouw website welke tegen de richtlijnen van Google, dan wordt de webmaster middels een melding in het tabje handmatige acties op de hoogte gesteld van de waarneming. Dringend advies om de melding serieus op te pakken en de issue op te lossen. De melding kan serieuze schade aanbrengen aan de website prestaties. Mocht je er niet uitkomen neem dan gerust contact met ons op.
  7. Security: Wanneer jouw website een download bestand met fouten of malware infectie bevat wordt de issue aangegeven in het tabje security. Bij de issue wordt de schadelijke pagina aangeduid en wordt er aangegeven wat opgelost moet gaan worden.
  8. Links: hier zijn alle interne/externe links te vinden welke door Google gevonden zijn. Zo krijg je een grof beeld hoe jouw externe autoriteit in elkaar steekt en of alle pagina’s voorzien van inkomende links. Mocht dit niet het geval zijn kun je als optimalisatie meenemen dat missende pagina’s voorzien moeten worden van inkomende links.

Kortom Google Search Console is voor iedere webmaster de juiste tool om jouw SEO prestaties te monitoren. Mochten er punten zijn waar je niet uitkomt laat het gerust weten zodat wij jou kunnen helpen.