Skip to content

Google Marketing Live – De Toekomst Van Adverteren

Tijdens het jaarlijkse event Google Marketing Live houdt Google hun partners op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van adverteren. Dit jaar stond centraal hoe Google artificial intelligence (AI) terug laat komen in hun advertentieplatform Google Ads. Dit artikel behandelt de belangrijkste take-aways en geeft je een beeld wat later dit jaar beschikbaar komt.

Search campagnes

Doelgroepen Google Marketing Live

Waar een aantal jaar geleden responsive search ads werden geïntroduceerd. Kondigt Google nu aan dat ze met hun AI je gaan helpen bij het schrijven van advertentieteksten. Op basis van je URL zal er een eerste suggestie gegeven worden voor relevante headlines en beschrijvingen. Door interactie via de chatfunctionaliteit kan je vervolgens verdere instructies geven over hoe je de headlines en beschrijvingen geschreven wilt hebben. Een zeer grote update die adverteerders gaat helpen met het sneller en beter schrijven van advertenties. Met als resultaat relevantere advertenties voor jouw doelgroep.

Naast het schrijven van advertenties zal Google op basis van jouw input ook automatisch zoekwoorden gaan selecteren die aansluiten bij jouw bedrijf. Dit zal vooral voor kleine adverteerders een waardevolle toevoeging zijn. Voor grotere adverteerders zal het meer een check zijn om te zien of deze zoekwoorden al naar voren komen bij een zoekwoordenonderzoek.

Performance Max

Productafbeeldingen Google Marketing Live

Performance Max is een campagnetype geïntroduceerd in 2021. Binnen deze campagnevorm was al heel veel geautomatiseerd. Alleen het aanleveren van de assets was nog veel handmatig werk. Tijdens Google Marketing Live is aangekondigd dat AI gaat helpen bij het schrijven van advertenties en assets (voorheen extensies). Een concreet voorbeeld hiervan is dat de AI van Google voor jou afbeeldingen gaat maken op basis van generative AI. Een ontwikkeling die ervoor gaat zorgen dat elke adverteerder zonder investering kwalitatieve afbeeldingen kan gebruiken in advertentiecampagnes.

Productafbeeldingen

Performance Max Google Marketing Live

Voor Google Shopping campagnes is productinformatie de meest bepalende factor voor succes. Vanuit deze gedachte gaat Google e-commerce bedrijven helpen met het verbeteren van hun productafbeeldingen. Waarbij de AI oplossing van Google het volgende gaat aanbieden:

  • Het toevoegen van achtergrondafbeeldingen aan producten.
  • De mogelijkheid tot het verwijderen van een afleidende achtergrond.
  • Het verbeteren van de resolutie van afbeeldingen.

Dit wordt allemaal mogelijk binnen de nieuwe Google Product Studio. Deze ontwikkeling gaat e-commerce bedrijven helpen bij het verhogen van de relevantie door kwalitatieve productafbeeldingen. Waarbij de achtergrond van afbeeldingen ook kan worden aangepast op basis van bepaalde seizoenen.

 

Doelgroepen:

Ad Group Google Marketing Live

1st party data wordt steeds belangrijker doordat 3rd party cookies in 2024 vrijwel niet meer bruikbaar zullen zijn. Google heeft het volgende aangekondigd om 1st party data makkelijker te kunnen gebruiken binnen hun platformen:

  • Doelgroepen vanuit GA4 kunnen in de toekomst direct binnen Google Ads aangemaakt worden.
  • Customer match lijsten kunnen automatisch gevuld worden als Enhanced Conversions is ingeschakeld.

Dit zal het gebruik van 1st party data voor targeting van campagnes aanzienlijk vergemakkelijken. Complexe technische koppelingen tussen CRM-systemen en Google Ads worden hierdoor overbodig.

Conclusie Google Marketing Live

De komende maanden zullen diverse nieuwe AI functionaliteiten geïntegreerd worden binnen Google Ads. Dit gaat adverteerders helpen met het sneller opzetten van campagnes en ook het verhogen van de relevantie van advertenties. Wat ons betreft een mooie ontwikkeling die vooral kleinere adverteerders zal helpen. We zullen de ontwikkelingen in de gaten houden en als een van de eerste partijen in Nederland de nieuwe innovaties gaan testen.