Skip to content

De voordelen van doelgroepen in Google Ads

Het gebruik van doelgroepen in de tekstadvertenties van Google Ads wordt steeds belangrijker om campagne doelstellingen te behalen. Door de toenemende concurrentie stijgen de klikprijzen jaar om jaar, hierdoor wordt het steeds moeilijker om tegen de juiste kosten je doelstelling te behalen. Heb jij hier ook last van? Lees dan snel dit artikel, het gebruik van doelgroepen kan je erbij helpen om je mediabudget effectiever in te zetten.

Soorten doelgroepen

Binnen de zoekadvertenties van Google Ads zijn er grofweg drie verschillende doelgroep categorieën te onderscheiden, gedetailleerde demografie, in-market en remarketing doelgroepen. Onderstaand een uitleg per doelgroep categorie.

Gedetailleerde demografie

De doelgroep gedetailleerde demografie, gaat over wie bezoekers zijn. Deze doelgroep bestaat uit de volgende subcategorieën:

  • Ouderlijke status: Binnen deze subcategorie kan je bezoekers targeten die ouders zijn van kinderen in verschillende leeftijdscategorieën. Google Ads onderscheidt vijf verschillende categorieën: 0-1 jaar, 1-2 jaar, 3-4 jaar, 5-11 jaar en 12-17 jaar. Deze doelgroep is perfect voor bedrijven die bijvoorbeeld speelgoed verkopen.
  • Burgelijke staat: De subcategorie burgerlijke staat bestaat uit drie verschillende categorieën, vrijgezel, in een relatie en getrouwd. Een praktisch voorbeeld voor een bedrijf waarbij deze doelgroep erg interessant is zijn dating services.
  • Educatie: Binnen educatie valt er onderscheid te maken tussen huidige studenten en hoogst behaalde opleiding. Voor hoogst behaalde opleiding maakt Google Ads een onderscheidt in drie subcategorieën: middelbare school diploma, bachelor degree en hoge universiteits degree. Als je als bedrijf je richt op het hoge segment qua prijs, dan zal de doelgroep hoge universiteits degree, over het algemeen, vele malen interessanter zijn dan mensen met alleen een middelbare school diploma.
  • Woningbezit: De laatste subcategorie gaat over het bezit van een woning. Hierbij valt het onderscheid te maken tussen huurders en huiseigenaren.

In-market doelgroepen

De in-market doelgroepen zijn erg interessant als de doelstelling van je campagne gericht is op conversies. Binnen deze doelgroepen vallen bezoekers die recentelijk actief gezocht hebben op een bepaald onderwerp, wat een indicatie is dat deze bezoekers een koopintentie hebben. Er is een veelvoud aan categorieën en subcategorieën die Google gedefinieerd heeft, van travel tot babyproducten. Voor vrijwel alle bedrijven zijn hier categorieën aanwezig die interessant zijn.

Remarketing Google Ads

De laatste categorie zijn de remarketing doelgroepen in Google Ads. Dit zijn doelgroepen die gebaseerd zijn op eerder website bezoek. Een voorbeeld hiervan is een lijst van bezoekers die de afgelopen 7 dagen iets in hun winkelwagen hebben gedaan maar niks besteld hebben. Dit is uiteraard een zeer interessante groep om nogmaals te benaderen via een zoekadvertentie.

Een ander groot voordeel van remarketing doelgroepen is dat Google zelf een soortgelijke doelgroep zal aanmaken van bezoekers die op de remarketing groep lijken. Het is zeer waardevol om een remarketing lijst te maken van alle bezoekers die geconverteerd hebben, Google zal een lijst aanmaken van mensen die hier op lijken. Deze lijst kan je goed gebruiken om weer nieuwe interessante bezoekers naar je website te halen.

Instellen van doelgroepen binnen Google Ads

Het instellen van doelgroepen binnen de zoekadvertenties in Google Ads kan je doen onder het tabje “doelgroep”. Bij het aanmaken van een doelgroep is het belangrijk om een goede keuze te maken tussen observatie en targeting. Observatie betekent dat Google de doelgroep toevoegt en dat jij kan analyseren of deze beter presteert dan het gemiddelde. Bij targeting stel je de campagne zo in dat alleen bezoekers binnen deze doelgroep de advertenties te zien krijgen.

Best practices doelgroepen

De best practice voor doelgroepen is om zoveel mogelijk relevante doelgroepen toe te voegen op observatie in alle mogelijke categorieën. Uiteindelijk zal de data moeten aantonen welke doelgroepen bovengemiddeld presteren, dit geeft je meer inzicht in je doelgroep en zal de kwaliteit van je campagnes verhogen. Aan de hand van automatische biedstrategieën zal Google vanzelf meer budget gaan sturen naar de doelgroepen die het best presteren. Het uiteindelijke resultaat is dat je meer conversies gaat halen uit het mediabudget ten opzichte van als je geen gebruik van doelgroepen maakt. Gebruik je nog geen doelgroepen? Stel ze dan snel in!