Skip to content

Experimenten in Google Ads

Binnen Google Ads is het mogelijk om experimenten op te zetten. Deze functionaliteit maakt het mogelijk om het effect van voorgenomen wijzigingen in je account te testen. Het grote voordeel hiervan is dat je het risico beperkt dat een wijziging grote negatieve consequenties heeft op de resultaten van je campagnes. Altijd al een verbeteridee gehad maar bang dat het een negatieve effect op de resultaten van je campagnes had? Lees dan snel verder over experimenten in Google Ads.

Het opzetten van experimenten

Binnen Google Ads is het mogelijk om experimenten op te zetten binnen de interface onder het kopje “Drafts & experiments”. Voordat je een experiment gaat opzetten bedenk dan goed wat je wilt gaan testen en op basis van welke metric je wilt bepalen of een test succesvol is of niet. Aangezien Google Ads campagne over het algemeen erg prestatiegericht zijn, is het aan te raden om af te rekenen op conversie gerelateerde metrics zoals: conversies, conversieratio, kosten per conversie en ROAS. Als dat allemaal duidelijk is heb je binnen Google Ads de volgende mogelijkheden om een test op te zetten:

  • Campagne experimenten
  • Advertentie variatie (ad variation)

Campagne Experimenten

Campagne experimenten is de juiste optie als je iets wilt testen dat niet over advertenties of landingspagina’s gaat. De stappen voor het opzetten van een campagne experiment zijn als volgt:

  1. Ga naar “Drafs & experiments” en kies “campaign drafts”. 
  2. Selecteer hierbij de campagne die je wilt gaan testen en geef de draft een duidelijke naam en beschrijving mee. Klik daarna op opslaan.
  3. Je hebt nu een kopie gemaakt van de campagne die je wilt gaan testen. Binnen deze campagne maak je een aanpassing op het gebied van wat je wilt gaan testen. Het advies is om niet meer dan 1 aanpassing te doen, omdat je anders achteraf niet met zekerheid weet welke aanpassing voor het effect heeft gezorgd. Een voorbeeld van een aanpassing is het testen van een biedstrategie dit kan door onder instellingen de biedstrategie aan te passen van handmatig naar maximaliseren conversies. Klik  vervolgens op “apply’’ en ‘’run an experiment’’.
  4. Er opent zich een nieuw scherm waarbij je een aantal kenmerken en instellingen dient in te vullen voor het experiment:
    • Naam en beschrijving: Geef hier wederom een duidelijke naam en beschrijving mee.
    • Start en einddatum: Het advies is om geen einddatum in te stellen, uiteindelijk wil je de test pas afsluiten als je genoeg data hebt om er iets over te zeggen.
    • Experiment split: Normaliter is 50% de beste optie, dit is echter geheel aan jou. Indien je iets test dat grote consequenties kan hebben dan kun je ervoor kiezen om dit percentage omlaag te brengen. Hoe lager je het percentage zet, hoe langer het duurt voordat je genoeg data hebt om iets betrouwbaars te kunnen zeggen over de resultaten.
    • Geavanceerde opties: Hierbij kan je nog de keuze maken om het experiment te verdelen op basis van zoekopdrachten of cookies. Het meest zuivere is om voor cookies te kiezen, op deze manier zorg je ervoor dat iemand altijd dezelfde variant te zien krijgt. Klik vervolgens op opslaan.
  5. Na het opslaan verschijnt het experiment in het campagne overzicht, dit valt te herkennen aan het experiment icon dat Google toevoegt voor de campagne.

Ideeën voor campagne experimenten

Er zijn talloze dingen die je kan testen in een campagne experiment. Onderstaand een overzicht van twee campagne experimenten die veel impact kunnen hebben:

  • Testen van biedstrategieën: Een biedstrategie kan een zeer groot effect hebben op je campagnes, zeker als je nu nog handmatig biedt en gaat experimenteren met automatische biedstrategieën.
  • Advertentieplanning: Het testen van wanneer je advertenties worden weergegeven kan ook zeer waardevol zijn. Een voorbeeld hiervan is het testen van het effect als je niet tussen 12:00 en 7:00 in de ochtend weergegeven wordt.

Advertentie variatie (ad variation)

Als je wilt experimenten met je tekstadvertenties of landingspagina’s, dan is advertentie variation (ad variation) de juiste optie. De stappen voor het opzetten van een experiment voor advertentie variatie zijn als volgt:

  1. Ga wederom naar “Drafts & experiment”, kies daarna voor “ad variations”.
  2. Kies daarna de campagnes waarin je advertenties wilt gaan aanpassen en klik op volgende.
  3. Kies vervolgens wat je wilt vervangen en geef aan waarin je het wilt vervangen. Klik daarna op volgende.
  4. De laatste stap is om de kenmerken en instellingen voor het experiment op te geven:
    • Variatie naam: Geef een beschrijvende naam mee.
    • Start en einddatum: Geef hierbij de start en einddatum van het experiment aan. Het advies is om geen einddatum in te vullen, omdat je het experiment pas wilt stopzetten als je genoeg data hebt.
    • Experiment split: Het percentage dat je nieuwe variatie krijgt te zien. Het beste is om dit op 50% te laten staan, zo krijg je het snelst voldoende data om het experiment te analyseren.

Ideeën voor advertentie variatie experimenten

Ook bij advertentie variatie kan je heel veel dingen testen met een experiment. Onderstaand twee advertentie variatie testen die zeer waardevol kunnen zijn:

  • Testen van landingspagina’s: Met Google Ads kan je kwalitatief verkeer sturen naar een website, maar uiteindelijk heb je weinig invloed op het conversieratio. De website moet er voor zorgen dat een kwalitatieve bezoeker ook daadwerkelijk converteert naar een klant. Het is daarom zeer waardevol om diverse landingspagina’s te testen.
  • Testen van USPs: Binnen advertenties is het belangrijk om de toegevoegde waarde van je bedrijf te communiceren. Welke USPs het beste aansluiten bij je doelgroep is een vraag die je kan beantwoorden met een experiment.

Analyseren van een experiment

Het analyseren van een experiment is relatief eenvoudig gemaakt door Google Ads. Onder “campaign experiments” of “Ad variations” klik je de naam van het experiment of de advertentie variatie aan. Vervolgens opent er een scherm met een vergelijking op verschillende metrics van je control en variant. Kies hierbij de periode waarop je de vergelijking wilt doen en trek je conclusies. Onderstaande punten moet je op letten bij het trekken van conclusies:

  • Analyseer de juiste metric waarop je het experiment wilt afrekenen.
  • Zorg ervoor dat zowel de control als variant genoeg aantallen hebben om er iets nuttigs over te zeggen. Het advies is om minimaal 100 in zowel de control als variant aan te houden.
  • Let erop dat sommige wijzigingen zoals biedstrategieën een leerperiode hebben van minimaal 2 weken. Het is daarom raadzaam om een experiment met biedstrategieën minimaal 4 tot 6 weken te laten lopen.
  • Doe tijdens een experiment geen grote veranderingen in je campagne, en als je deze doet doe het dan zowel in de control als variant.
  • Google Ads geeft vanzelf aan wanneer een bepaalde metric significant beter heeft gepresteerd. Gebruik dit als leidraad om een conclusie te trekken maar staar er niet blind op.

Als je het experiment definitief hebt geanalyseerd dan heb je de optie om het experiment te pauzeren of om door te voeren. Bij een negatief effect pauzeer je de test, bij een positief effect voer je de test door.

Nu je alles weet over experimenten binnen Google Ads, is het tijd om er zelf een op te zetten. Experimenteer en verbeter je resultaten!

Bekijk ook andere interessante blogartikelen