Geautomatiseerde kortingen Google Shopping

Het Google Shopping netwerk is een veelgebruikt advertentiekanaal en daardoor erg competitief. Een van de variabelen die de grootste impact heeft op de relevantie van je productvermelding is de prijs en kortingen die je geeft. Google is bezig met een nieuwe bèta-functie genaamd geautomatiseerde kortingen. In dit blogartikel leggen we uit wat het is, welke criteria er zijn voor deelname en hoe het werkt.

Wat zijn geautomatiseerde kortingen?

Geautomatiseerde kortingen is een nieuwe bèta-functie die Google aan het testen is in diverse landen. Het doel van de functie is om adverteerders meer conversies te laten realiseren door een effectievere prijs te hanteren. Dit is een prijs die acceptabel blijft voor de adverteerder maar wel ervoor zorgt dat er meer verkoop en zichtbaarheid gerealiseerd kan worden, met de betreffende producten in het Google Shopping netwerk. En dat op een volledig geautomatiseerde manier wat veel tijd bespaard ten opzichte van handmatige prijsoptimalisaties.

Criteria voor deelname

Niet alle adverteerders op Google Shopping komen in aanmerking voor geautomatiseerde kortingen. Google houdt de volgende criteria aan:

  • Minimaal 1000 klikken op producten per week.
  • Conversies bijhouden en feed configuratie moeten ingesteld zijn.
  • De aanpassingen qua kortingen moeten verwerkt worden op de website.
  • Google moet de vrijheid krijgen om de weergave op te schalen naar 1%, 20%, 50% en meer dan 50%.
 Als je als adverteerder hier aan voldoet dan kan je hier je Merchant Center aanmelden voor geautomatiseerde kortingen.

Hoe werkt het?

Als je aanmelding wordt geaccepteerd krijg je binnen het Google Merchant Center toegang tot het tabblad “geautomatiseerde kortingen”, dit valt te vinden onder groei. Vervolgens is het belangrijk dat het volgende wordt toegevoegd aan de productfeed:

  • Minimumprijs van automatische prijzen: vul hier de bodemprijs in die je wilt hanteren als verkoopprijs. Het advies is om altijd winstgevend te blijven en dus een bepaalde marge te behouden op de verkoopprijs.
Als dat gedaan is dan is de laatste stap om een URL-integratie in te stellen. Dit is vrij technisch van aard en alle documentatie valt hier te vinden. Het advies is om een webbouwer in te schakelen om dit succesvol te implementeren. Als dat gedaan is zal Google een laatste review doen en je webshop goed keuren.

Bron: Google

Ook starten met geautomatiseerde kortingen?

Ook starten met geautomatiseerde kortingen?

Vanuit PureDigital helpen we al jaren diverse klanten met Google Shopping of Performance Max. We zorgen ervoor dat onze klanten gebruik kunnen maken van de nieuwste innovaties zoals geautomatiseerde kortingen. Wil jij dit ook implementeren voor je website en testen wat de impact is? Neem dan contact met ons op voor een gratis adviesgesprek. 

google shopping antilope outdoor

Vragen over SEA Canonicals?

Neem dan contact op of download onze SEA whitepaper!

Online Marketing Gerelateerde Artikelen

Redirects, de complete handleiding

Redirects, de complete handleiding

Redirects, de complete handleiding Redirects zijn een belangrijk onderdeel van websitebeheer en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ze stellen website-eigenaren in staat om…
Marktonderzoek: Online Aankopen

Marktonderzoek: Online Aankopen

De ontwikkelingen van de online markt De afgelopen jaren hebben we een enorme verschuiving gezien in de manier waarop consumenten…
Google Marketing Live - De Toekomst Van Adverteren

Google Marketing Live - De Toekomst Van Adverteren

Google Marketing Live – De Toekomst Van Adverteren Tijdens het jaarlijkse event Google Marketing Live houdt Google hun partners op…
ChatGPT en SEO: zo kan jij het inzetten

ChatGPT en SEO: zo kan jij het inzetten

ChatGPT en SEO: zo kan jij het inzetten Je wordt overspoeld met berichten over de AI-tool ChatGPT. Van bedreiging voor…