Case Antilope Outdoor

Antilope Outdoor & PureDigital

Sinds september 2020 is PureDigital verantwoordelijk voor de Google Ads campagnes van Antilope Outdoor. Het doel van de initiële samenwerking was om zowel de omzet als het rendement van de campagnes te verhogen, om zo het verlies in winkelomzet door Corona te kunnen compenseren via het online kanaal. In een uitdagende branche met grote outdoor partijen zoals Bever. Een uitdaging die PureDigital graag aanging, met uiteindelijk zeer mooie resultaten.

google shopping antilope outdoor
google ads mobiel - antilope outdoor

over Antilope Outdoor

Antilope Outdoor is de specialist in outdoor artikelen met een winkel in Alblasserdam. Je vindt er onder andere alles voor je fiets- of wandelvakantie. En dan hebben we het over een heel zelfvoorzienende uitrusting, van rugzakken of fietstassen, lichtgewicht borden en bestek, wandel- of fietsschoenen en slaapzakken. Het onderscheidend vermogen van het bedrijf zit in de service en advies door echte professionals.

De Aanpak

De opzet van het Google Ads account was verouderd en voldeed niet meer aan de nieuwe standaarden die PureDigital hanteert. Daarom werd er gekozen om de campagnes als volgt opnieuw op te zetten:

nummer 1

Search campagnes: Er is een uitgebreid zoekwoordenonderzoek gedaan om tot een nieuwe structuur van de Google Ads campagnes te komen. Waarbij alles binnen 1 campagne is samengevoegd met de focus op zoveel mogelijk data per advertentiegroep.

nummer 2

Shopping campagnes: Er is een analyse gedaan van de productfeed met als uitkomst een advies over het aanvullen van productinformatie. Alle shopping campagnes zijn vervolgens samengevoegd tot 1 grote campagne. Waarbij er gekozen is voor de campagnevorm Smart Shopping.

De nieuwe opzet liet direct betere resultaten zien. Waarbij zowel de relevantie van advertenties als het conversieratio verbetering lieten zien. Na de initiële set-up hebben we een optimalisatie plan uitgewerkt, waarbij we in de loop van de maanden de volgende optimalisaties hebben doorgevoerd:

  • Breed adverteren: Via een experiment is er getest of breed adverteren een meerwaarde was. Uiteindelijk liet dit een verbetering in zichtbaarheid en conversies zien zonder dat dit ten koste ging van het rendement.
  • Dynamische advertentiegroep: Er is een dynamische advertentiegroep toegevoegd om nieuwe zoekwoorden te ontdekken. Dit is tot op heden nog steeds een van de best scorende advertentiegroepen qua omzet.
  • Image extensies: De relevantie van advertenties is verder verhoogd door het toevoegen van image extensies.
  • Overstap CSS: Er is een overstap gemaakt van het Google CSS naar een CSS partner, waardoor er 20% korting is behaald op klikprijzen vanuit Google Shopping.

Deze optimalisaties zijn allemaal doorgevoerd in de periode september 2020 tot en met mei 2021. Met uiteindelijke veelbelovende resultaten, die hieronder behandeld worden.

Het Resultaat

De aanpak van PureDigital heeft een groot effect gehad, waarbij het resultaat als volgt veranderde vanuit Google Ads (mei 2020 vs. mei 2021):

  • Omzet: een groei in omzet van +596%
  • Rendement: een groei in rendement van +194%
  • Verkeer: een groei in verkeer van +192%

De switch naar een moderne account structuur vormde de basis voor deze sterke groei. Waardoor het bereik vergroot werd en er geprofiteerd kon worden van de grote toename in zoekvolume door de sluiting van winkels door corona. Waarbij de omzet en het rendement ook na de opening van winkels op een zeer hoog niveau blijft t.o.v. de historische cijfers.

omzet resultaat antilope outdoor

De Toekomst

De uitdaging voor de toekomst is om de hoge omzetten vast te houden. Gedeeltelijk zal dit afhangen van de corona maatregelen, een hoger niveau dan vorig jaar is zeker haalbaar door de doorgevoerde optimalisaties. Aanvullend daarop staan de volgende optimalisaties op de planning:

 

  • Testen met nieuwe kanalen zoals Bing Ads en Beslist
  • Het gebruiken van de nieuwe functionaliteiten binnen Google Analytics 4

Ook Zulke Mooie Resultaten Boeken?

Neem gerust contact met ons op of vraag een offerte aan.