Wat is Performance Max?

Dit artikel gaat in op de nieuwe campagnevorm binnen Google Ads Performance Max. In het artikel leggen we uit wat de campagnevorm inhoudt, wat de toepassingen zijn en hoe je het maximale uit deze campagnevorm kan halen.

Over Performance Max

Performance Max is een nieuwe campagnevorm die, zoals de naam het al zegt, voor performance marketeers het maximale resultaat behaald uit hun budget. Waarbij de geavanceerde machine learning van Google Ads veel keuzes voor je maakt als adverteerder. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Het maximale resultaat uit je budget
  • Weinig optimalisatiewerk, door automatisering
  • Zichtbaarheid over alle kanalen van Google heen

Met deze campagnevorm hoef je geen losse campagnes meer te maken per kanaal van Google. De Performance Max campagne levert uit op alle Google advertentie platformen zoals:

Kortom, het is een campagne die veel steunt om automatisert en je, volgens Google, de beste resultaten geeft.

Toepassingen Performance Max

De Performance max campagne is een zeer geschikt campagnetype voor performance adverteerders. Dit zijn adverteerders die omzet of leadgeneratie doelstellingen hebben en minder bezig zijn met het opbouwen van bekendheid of merk associaties. In 2021 was PureDigital een van de eerste online marketing bureaus in Nederland die de Performance Max campagne uitvoerig heeft getest, hier schreven we uitgebreid over op Emerce. Op basis van onze ervaring zien we dat Performance Max vooral goed werkt bij de volgende omstandigheden:

  • Minimaal 30 conversies over de laatste 30 dagen
  • Campagnes gestuurd op harde conversiepunten zoals een transactie of ingevuld contactformulier
  • Een duidelijk ROAS target of CPA target

Met zulke omstandigheden zien we vrijwel altijd dat een Performance Max campagne beter draait dan losse Search of Shopping campagnes.

 

Het maximale uit Performance Max halen

Een optimale set-up van een Performance Max campagne ziet er alsvolgt uit:

  • Maak 1 campagne per doelstelling 
  • Gebruik verschillende asset groups per categorie of dienst
  • Vul alle assets zo ver mogelijk in, maak hier gebruik van het maximale
  • Voeg audience signals toe, focus hierbij op 1st party data
  • Zet URL expansion aan
 

Na de livegang van de campagne is het belangrijk om, bij voldoende conversies, zo snel mogelijk over te stappen naar een Target CPA of Target ROAS biedstrategie. Op deze manier kan je het budget maximaal opschalen. 

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een Performance Max campagne? Of wil je meer resultaat halen uit een Performance Max campagne? Lees dan meer over onze Performance Max aanpak en neem contact met ons op!

Vragen Over Digital Advertising?

Neem dan contact op of download onze digital advertising whitepaper!