Case Sentinels

Sentinels

PureDigital en Sentinels zijn in september 2022 een samenwerking gestart om de resultaten van de Search Engine Advertising (SEA) campagnes te verbeteren. Tijdens de samenwerking hebben we nauw samengewerkt met de marketingafdeling van Sentinels. Samen hebben we het aantal conversies in slechts 3 maanden tijd met 40% verhoogd, terwijl de kosten per acquisitie (CPA) met -16% zijn verlaagd. Benieuwd hoe we dit hebben gedaan? Lees meer in deze case study.

Samenwerkingsstructuur:

Tegenwoordig hebben veel van onze klanten zelf ook diepgaande kennis van online marketing. Dit was ook het geval bij Sentinels, waar een marketingteam van vier toegewijde professionals verantwoordelijk was voor het beheer van het SEA-account. De behoefte van deze klanten is meer gebaseerd op strategie dan op pure uitvoering. Daarom besloten we, na het introductiegesprek, om een samenwerking te starten, waarbij PureDigital verantwoordelijk was voor de strategie en planning, en Sentinels de uitvoering van de taken verzorgde. We gebruikten Monday als projectmanagementtool, Slack voor directe communicatie, en een wekelijkse video call via Google Meet. Dit zorgde voor soepele communicatie, goede uitvoering van taken en betere SEA-resultaten.

Over het marketingteam van Sentinels:

De marketingafdeling van Sentinels was een samenhangende eenheid bestaande uit vier toegewijde professionals, elk met verschillende expertise. Samen bereikten ze een indrukwekkende 15x groei van de marketingpijplijn binnen een jaar. Onderstaand een overzicht van de teamstructuur en hun specifieke rollen:

Nikiforos Aslanoglou
Digital Marketing Manager: Als drijvende kracht achter de groei van de betaalde kanalen van Sentinels was Nikiforos onze belangrijkste contactpersoon en een cruciale speler in het team. Ons gezamenlijke werk met hem leidde tot een merkbare verbetering in de resultaten van de betaalde zoek campagnes. Met als belangrijkste KPI het stimuleren van pijplijn groei voor betaalde zoekopdrachten, strekte de rol van Nikiforos zich verder uit dan eenvoudig toezicht. Hij was diep betrokken bij het analyseren van campagneresultaten en genereerde inzichtelijke suggesties op basis van grondige datamining. Zijn verantwoordelijkheden omvatten ook het verstrekken van gedetailleerde wekelijkse en maandelijkse prestatie-updates aan zowel de marketing- als de commerciële teams, waardoor transparantie en afstemming werden gewaarborgd in verschillende facetten van de business. Zijn veelzijdige rol was cruciaal voor het vormgeven van het algehele marketing succes van Sentinels.

Dhanum Nursigadoo
Senior Content Manager: Met zijn diepgaande marktexpertise en vaardigheden in het creëren van hoog converterende teksten was Dhanum Nursigadoo van essentieel belang voor onze campagnes. In nauwe samenwerking met Nikiforos lag de focus van Dhanum op het verbeteren van calls-to-action door campagnekoppen te verfijnen, beschrijvingen te optimaliseren en overtuigende e-books te genereren.

Maria Sembodo
Marketing Automation Manager: Maria hield zich bezig met de CRM- en e-mailmarketing initiatieven van Sentinels. Haar rol was cruciaal bij het overdragen van gekwalificeerde leads aan sales en het voeden van onze remarketing campagnes met leadlijsten van degenen die interactie hadden met de content van Sentinels op verschillende platformen

Andre Stoorvogel
Hoofd Marketing: Andre leidde het team bij het nastreven van de groeidoelstellingen van Sentinels. Onze samenwerking met Andre omvatte het bepalen van jaarlijkse en kwartaal gebonden KPI’s en het analyseren van campagne resultaten.

Samengevat, elke persoon in het marketingteam van Sentinels speelde een essentiële rol in het stimuleren van de groei van het bedrijf, wat het succes van onze samenwerking markeerde.

Optimalisatie roadmap:

In de eerste 3 maanden van de samenwerking werkten we aan de volgende onderwerpen:

September – fixing the basics: van het creëren van een conversieset, het toevoegen van ontbrekende advertentie-extensies, het prioriteren van conversies met fictieve waarden, en het goed zetten van de campagne-instellingen.

Oktober – zoekwoordonderzoek en meer: een uitgebreid zoekwoorden onderzoek, het wijzigen van biedstrategieën naar Target ROAS, tot het optimaliseren van de responsieve zoekadvertenties.

November – nieuwe accountstructuur: het aanpassen van de campagnestructuur naar 1 campagne per doelstelling, het toevoegen van een remarketing laag en het doorvoeren van een gestructureerd proces voor zoektermen optimalisatie.

Dankzij het effectieve samenwerkingsproces konden we het SEA-account optimaliseren tegen een zeer beperkt aantal consultancy uren. Dit is naast de resultaten altijd een KPI voor onze samenwerkingen.

Resultaten:

Het belangrijkste doel van de SEA samenwerking was om het account op te schalen qua conversies, terwijl de Kosten Per Acquisitie op hetzelfde niveau bleven.

Wat betreft de conversies zagen we een grote stijging van +40% (augustus versus november). Bovendien nam ook de kwaliteit van het aantal conversies toe, wat resulteerde in meer Sales Qualified Leads. Met als resultaat een volle verkooppijplijn en veel introductiegesprekken voor het salesteam.

Naast het laten groeien van het aantal conversies was de CPA ook een belangrijke metric. Het doel was om de CPA stabiel te houden op basis van de historische CPA van augustus. Door dit CPA-doel te behouden, konden we het maandelijkse budget langzaam verhogen vanaf september. Als we augustus vergelijken met november, hebben we niet alleen het CPA doel gehaald, maar hebben we de CPA zelf met -16% kunnen verlagen. Dit betekent dat we goedkopere conversies hebben kunnen realiseren.

Conclusie

In het verleden werden online marketingbureaus ingehuurd om de volledige uitvoering van SEA over te nemen. Tegenwoordig hebben bedrijven meer interne kennis en huren ze online marketingbureaus in voor meer strategische behoeften. Deze case laat zien hoe een goede samenwerkingsstructuur heeft geleid tot een zeer effectieve en efficiënte manier om het SEA account van Sentinels te optimaliseren. Met als resultaat een stijging in het aantal conversies van +40%, terwijl de CPA met -10% is gedaald. Benieuwd hoe we dezelfde samenwerkingsstructuur voor jouw bedrijf kunnen implementeren? Neem contact met ons op voor meer informatie!

Ook Zulke Mooie Resultaten Boeken?

Neem gerust contact met ons op of vraag een offerte aan.

Referentie

Samenwerken met PureDigital was als het uitbreiden van ons interne team. Jeroen stond altijd voor me klaar wanneer ik hem nodig had – super responsief en constant op de hoogte van nieuwe trends in SEA. Zijn scherp oog voor detail en innovatieve aanpak waren essentieel voor het behalen van onze uitstekende resultaten. PureDigital was voor ons niet zomaar een bureau; ze waren toegewijd, proactief en integraal voor ons succes. Hun passie en afstemming met onze visie onderscheiden hen, waardoor ze eerder een echte partner dan alleen een dienstverlener waren. Ik sta volledig achter PureDigital voor iedereen die op zoek is naar meer dan alleen een bureau.

Nikiforos Aslanoglou

5/5