Muntstad SEO Case

Muntstad & PureDigital

Vanaf januari 2023 zijn wij, samen met Muntstad, gestart met een SEO-traject. Het doel van dit traject was om meer kwalitatief organisch verkeer te genereren en in het verlengde hiervan onze conversie-aantallen te verhogen. De marketingmanager van Muntstad had een zeer ambitieuze en uitdagende doelstelling geformuleerd:

  • Als eerste autodealer bovenaan de zoekresultaten in Google te verschijnen op verschillende automodellen.

Benieuwd hoe we dit hebben gedaan? Lees dan het vervolg van deze case.

Over Muntstad

Muntstad is een toonaangevend autodealer onder de vlag van Pon met een duidelijke missie: het vinden van de perfecte auto die naadloos aansluit op de behoeften van elke klant. Met negen vestigingen in de regio Utrecht biedt Muntstad een uitgebreid assortiment met prachtige automerken, waaronder Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda en Volkswagen Bedrijfswagens. Wat Muntstad onderscheidt, zijn hun kenmerkende eigenschappen. Ze hebben een toegewijd team van meer dan 350 medewerkers die allen het Muntstad-DNA delen: eigenzinnig, gedreven, deskundig en betrokken. Hierdoor kunnen ze luisteren naar klantwensen, proactief meedenken en volledige ontzorging bieden. Hun onderscheidende factor is de bereidheid om altijd dat extra stapje te zetten om voor de klant het verschil te maken. Muntstad staat niet alleen voor kwaliteit en expertise, maar ook voor de unieke klantgerichte benadering die elke auto koopervaring bij hen bijzonder maakt.

De SEO Aanpak

Voor Muntstad zijn we begonnen met een SEO-analyse waarbij we vooral hebben gefocust op de aspecten TechniekContent en User Experience met als doel zo snel mogelijk resultaten te boeken. Dit resulteerde in een uitgebreid rapport waar we vervolgens scores aan hebben toegekend op basis van SEO-prioriteit, SEO-“Winst” en de vereiste inspanning om de aanbevelingen uit te voeren. Hierop wordt de volgende formule toegepast: (SEO priority x Gain) — Effort = Score. We hebben deze scores gekoppeld aan vier verschillende prioriteitsniveaus, zoals te zien is in de onderstaande afbeelding.

Om snel impact te kunnen maken op het resultaat hebben we vooral de focus gegeven aan prio 1 & 2.

Het Onderzoek

Uit de analyse zijn 4 optimalisaties naar voren gekomen waarop we onze focus zouden leggen:

nummer 1

Template-optimalisatie – De model templates konden grotendeels worden vernieuwd, omdat de oude pagina’s waren opgebouwd met componenten van Pon zelf. Dit resulteerde in dubbele content in vergelijking met andere autodealers, waardoor er aanzienlijke kansen waren om nieuwe templates te implementeren.

nummer 2

Contentcreatie – Het zoekwoorden onderzoek bracht naar voren dat er nog veel onbenutte mogelijkheden waren. Ook bij het creëren van de model pagina’s was het van essentieel belang om nieuwe content te schrijven om het maximale rendement te behalen.

nummer 3

Renderproces – Belangrijke elementen op de website werden client-side gerenderd, wat betekent dat Google extra inspanningen moet leveren om deze elementen te “lezen”. Dit kan ertoe leiden dat Google de elementen mogelijk niet volledig beoordeelt bij het bepalen van de pagina rangschikking, wat kan resulteren in een lagere ranking.

nummer 4

Gebruikerservaring – De website scoorde een zware onvoldoende ten opzichte van de concurrerende autodealers in de markt. Hierdoor was dit een noodzakelijk optimalisatie punt voor de website om bij de start op te gaan pakken.

De Samenwerking

Voor directe resultaten zijn we een samenwerking aangegaan met de bestaande contentpartner van Muntstad: Van Der Meer. Dit bureau heeft al geruime tijd ervaring met het creëren van content voor Muntstad.

Om zo efficiënt mogelijk te opereren, hebben we een workflow opgesteld waarin wij voornamelijk Van Der Meer aansturen. Vervolgens voeren zowel wij als Muntstad controles uit op de kwaliteit van de content.

De managementtool die wij hiervoor gebruikten was Monday. Dit is een tool waarin je werkzaamheden, verantwoordelijke personen, deadlines en prioriteiten kunt vastleggen.

De Content Workflow

  1. Zoekwoorden onderzoek/ Prioriteiten bepalen
  2. Templates ontwikkelen
  3. Contentbriefings
  4. Content Creatie
  5. Reviewen
  6. Content Plaatsen

Het Resultaat

Een SEO-geoptimaliseerde webpagina, aangevuld met gerelateerde pagina’s, om onze gebruikers zo veel mogelijk relevante content te bieden. Hier is een voorbeeld van zo’n webpagina:

URL: https://www.muntstad.nl/volkswagen/id3

De pagina, ondersteund door gerelateerde pagina’s, heeft gezorgd voor een sterke positie binnen Google. Hierdoor hebben we onze doelstelling bereikt om als ‘eerste autodealer’ te verschijnen op het focus zoekwoord in Google.

Het SEO resultaat

Sinds onze start is het aantal klikken op het focus onderwerp met 583% toegenomen. Dit is een indrukwekkende toename waar alle betrokkenen trots op mogen zijn. Het resultaat van de inspanningen heeft geleid tot diverse sterke organische posities binnen Google op populaire modellen van Volkswagen. Dit heeft geresulteerd in meer klikken én een stijging van +21% in conversies, ook op de nieuwe webpagina’s.

Conclusie

Een duidelijk plan, een gestroomlijnde aanpak en goede communicatie zorgen voor het behalen van indrukwekkende resultaten. De drang naar snelle resultaten, gecombineerd met het consistent aanleveren van SEO-sterke content door Van Der Meer op basis van contentbriefings, draagt bij aan de gewenste groei en een grotere impact op de bedrijfsdoelstellingen. Wil je ook aanzienlijke vooruitgang boeken met SEO en jouw bedrijfsdoelstellingen verbeteren? Neem contact met ons op!

Ook Zulke Mooie Resultaten Boeken?

Neem gerust contact met ons op of vraag een offerte aan.

Referentie

Ik heb Alex leren kennen als een SEO specialist die uitblinkt in techniek. Hij heeft onze developers tijdens het traject continu uitgedaagd om slimmer met onze code om te gaan, zodat de website beter geïndexeerd kon worden door Google. Als Alex zich in een project vastbijt, dan laat hij niet meer los.

Jasper Houben

5/5