Muntstad CRO Case

Muntstad & PureDigital

PureDigital en Muntstad zijn in januari 2023 een conversie optimalisatie traject gestart met als doel om de website van Muntstad te verbeteren en daardoor meer aanvragen te realiseren. Gedurende deze periode hebben we 16 A/B testen gedraaid met een succesratio van maar liefst 43,75%. Benieuwd hoe we dit gerealiseerd hebben? Lees meer in deze case study.

CRO Proces PureDigital

Bij Muntstad hebben we ons volledige CRO proces geïmplementeerd dat bestond uit de volgende stappen:

nummer 1

Onderzoek

nummer 2

Hypotheses & roadmap

nummer 3

Valideren

nummer 4

Analyses & rapportage

Het vervolg van deze case behandelt de uitwerking van deze stappen bij Muntstad.

CRO Onderzoek

Het onderzoeken van gedrag op de website is cruciaal om tot goed onderbouwde hypotheses te komen. Voor Muntstad hebben we daarom de volgende onderzoeksbronnen ingezet:

  • Kwantitatief: Google Analytics 4 en heatmaps.
  • Kwalitatief: Surveys, een user test met eyetracking en sessie recordings.

Aan de hand van de kwantitatieve analyses wisten we wat er gebeurde op de website en waar de grootste knelpunten zaten. Met de kwalitatieve databronnen hebben we achterhaald waarom dit het geval was. Deze inzichten zijn we vervolgens gaan verwerken tot hypotheses.

Hypotheses & roadmap

Alle hypotheses werden toegevoegd aan een centrale backlog. Aan de hand van het PIE model werden al deze hypotheses gezamenlijk met Muntstad gescoord. Om zo een roadmap te maken met A/B testen, waarbij we starten met de A/B testen die de hoogste PIE score hebben behaald.

Valideren

Om zeker te zijn dat de hypotheses een positieve bijdrage leverden aan de doelstelling van Muntstad hebben we alles getest via A/B testen. We hebben bij Muntstad gebruikgemaakt van Google Optimize en VWO als A/B testing tools.

Analyses & Rapportage

Alle A/B testen die gedraaid zijn werden uitvoerig geanalyseerd waarbij we o.a. hebben gekeken naar het volgende:

 

  • Het effect op het conversieratio
  • De resultaten per device
  • De verandering in gedrag (bijv. de doorstroom naar de vervolg pagina’s)

 

Elke succesvolle test werd vervolgens met prioriteit doorgezet naar de development partij van Muntstad. Om zo snel mogelijk de bewezen optimalisatie door te voeren op de website. Onderstaand een voorbeeld van twee succesvolle A/B testen.

Vanuit andere, vooral e-commerce klanten, weten we dat het helpt om positieve feedback te geven in de checkout. Ditzelfde principe hebben we getest bij Muntstad, met als resultaat een uplift in aanvragen van +10,54%.

Vanuit een flow analyse zagen we een grote afhaak van bezoekers op de categoriepagina van Muntstad. Vanuit de user test zagen we dat weinig respondenten enige interactie laten zien met de foto’s van de auto’s. Deze onderbouwing heeft geleid tot een A/B test waarbij we standaard de pijltjes laten zien binnen de product cards. Dit resulteerde niet alleen in veel meer interactie met de foto’s, maar ook een uplift in aanvragen van maar liefst 19,20%.

Het Eindresultaat

Het doel van het CRO traject was om een impact te maken op het aantal aanvragen. Over de periode van januari tot en met augustus zien we een stijging in het aantal conversies van maar liefst 65%. Waarbij er een duidelijke verbetering waarneembaar is in het conversieratio en de doorstroom naar belangrijke pagina’s.

Conclusie

Het op een data gedreven manier optimaliseren van de website kan een grote bijdrage leveren aan het eindresultaat. Deze case study laat zien dat een goed uitgedacht CRO traject kan resulteren in een hoog succesratio van A/B testen. Met daardoor een grote impact op het eindresultaat. Ook op een data gedreven manier je website optimaliseren? Neem contact met ons op!

Ook Zulke Mooie Resultaten Boeken?

Neem gerust contact met ons op of vraag een offerte aan.

Referentie

Jeroen is een professional in zijn vakgebied die écht ownership neemt in het project.

Jasper Houben

5/5