Skip to content

Tekstadvertentie Google Ads

Adverteren in Google Ads is lucratief maar wordt wel steeds concurrerender. Het is daarom cruciaal dat jij goede tekstadvertenties schrijft die aansluiten bij de zoekintentie van een gebruiker. Dit verhoogt je CTR en uiteindelijk kwaliteitsscore waardoor je goedkoper klikken kan binnenhalen. Maar hoe schrijf je een goede tekstadvertentie? In dit artikel een uitleg over hoe je advertenties schrijft die aansluiten bij de zoekintentie van je gebruiker en triggeren om te klikken.

De indeling van een advertentie

Een tekstadvertentie binnen Google Ads bestaat uit meerdere onderdelen, deze zijn als volgt:

  • Headlines
  • Beschrijvingsregels
  • URL pad

Headlines

De headlines van een tekstadvertentie zijn van cruciaal belang binnen Google Ads, ze hebben een groter lettertype waardoor ze beter opvallen dan de beschrijvingsregels. Ze bestaan uit maximaal 30 tekens en variëren van 3 tot 15 headlines afhankelijk van of je responsive search ads of uitgebreide tekstadvertenties schrijft. Het advies voor headlines is om altijd het zoekwoord te verwerken in een van de headlines. De andere headlines kunnen gebruikt worden om de merknaam toe te voegen, USPs of een call to action.

Beschrijvingsregels

De beschrijvingsregels van een tekstadvertentie bestaat uit maximaal 90 tekens en variëren van 2 tot 4 beschrijvingsregels per advertentie. Het aantal tekens ligt hiermee veel hoger dan bij de headlines waardoor er meer ruimte is om je boodschap te verkondigen. Het advies voor beschrijvingsregels is om altijd te eindigen met een call to action. Geef hierbij aan wat je van een zoeker verwacht als hij of zij je website gaan bezoeken. Mogelijk call to actions zijn “Bestel nu makkelijk en snel online!” of “Lees hier meer over onze dienstverlening”. De resterende ruimte die je overhoudt kan gebruikt worden om je onderscheidend vermogen te verkondigen en aansluiting te zoeken met de zoekintentie van een gebruiker. Ten slotte is het ook bij beschrijvingsregels aan te raden om het zoekwoord te laten terugkomen.

URL pad

Het laatste onderdeel van een tekstadvertentie is het URL pad. Dit pad bestaat uit twee niveaus van maximaal 15 tekens. Het advies bij het URL pad is om het zoekwoord terug te laten komen en tegelijkertijd een logische structuur aan te geven. Zoekt iemand bijvoorbeeld op dameskleding, hanteer dan het volgende url pad: /dames/kleding/.

Zo schrijf je de beste tekstadvertenties

De conclusie voor een tekstadvertentie is dat het erg belangrijk is dat je de zoekintentie van een zoeker laat terugkomen. Dit kan je doen door het zoekwoord te laten terugkomen in zowel de headline, beschrijvingsregel en url pad. Een bijkomend voordeel hiervan is dat Google zoekwoorden vaak dikgedrukt maakt in tekstadvertenties. Naast het terug laten komen van het zoekwoord is het belangrijk om je onderscheidend vermogen te verkondigen en zoekers aan te sporen tot actie aan de hand van een call to action. Ten slotte is het advies om continu te testen met experimenten in Google Ads om uiteindelijk de ultieme advertentie te schrijven met een hoge CTR, hoge kwaliteitsscore en een hoog conversieratio.