Leonidas SEO Case

Rond november 2022 kregen wij de vraag om de marketing op te pakken van Leonidasbonbons.nl. Al snel kwamen wij er achter dat het vorige SEO bureau veel vertrouwen heeft weggenomen bij de klant. Door slechte communicatie bleven de resultaten uit. Aan ons de taak om dit vertrouwen terug te winnen en goede resultaten te behalen. Het eindresultaat? Een groei in SEO verkeer van 23,74% en SEO omzet van 65,68%.

over Leonidasbonbons.nl

Leonidas Bonbons is een store-within-a-store in de Plus in Breskens. Dit bruisende dorpje in Zeeland is bekend onder de Duitse toeristen die er in het zomerseizoen graag komen. Deze toeristen kopen vaak kilo’s aan chocolade, die ze terug meenemen naar Duitsland. Dit komt door het prijsverschil tussen de twee landen. De vestiging eigenaar Sayra wilde graag een webshop naast de fysieke winkel beginnen. Ze kocht de webshop van de Leonidas verdeler waarna het na een hobby project al snel uit de hand liep tot een groot project. De vorige eigenaren van de website hadden een goede basis gezet. Alleen viel er nog op veel vlakken te winnen.

Doelstelling

De doelstelling van het SEO traject was als volgt:

  • Een organische groei creëren binnen zoekmachines, zowel op branded als generieke zoektermen.

Een uitdagende doelstelling gezien de concurrentie van andere resellers van Leonidas, alsmede andere webshops die chocolade verkopen.

 

De Aanpak

Om groei te realiseren vanuit SEO was het belangrijk om aan diverse optimalisatiecategorieën te werken. De optimalisatie aanpak was gefocust op de volgende categorieën:

nummer 1

Betrouwbaarheid (Autoriteit) verhoging: aan de hand van e-mail marketing zijn we proactief reviews gaan verzamelen. Aan de hand van een geautomatiseerde e-mail flow via Mailchimp vroegen we 2 weken na de aankoop aan elke consument een review. Met als resultaat een groei van 0 naar 69 reviews binnen een periode van slechts 4 maanden.

nummer 2

Content: aan de hand van een uitgebreid zoekwoorden onderzoek hebben we nieuwe content kansen geïdentificeerd. Deze content is vervolgens geschreven om zo meer topic autoriteit op te bouwen voor de voornaamste zoekwoord clusters. Dit resulteert in meer zichtbaarheid op organische termen zoals: suikervrije chocolade, bonbons maken en online chocolade bestellen.

nummer 3

UX: de gebruikerservaring op de website is een belangrijke ranking factor binnen zoekmachines. Bij Leonidas zagen we hier nog veel kansen, zo is het hoofdmenu verbeterd, zijn er gelegenheid pagina’s toegevoegd en hebben we gewerkt aan extra ingangen van informatieve pagina’s naar product pagina’s.

Naast bovenstaande focus categorieën zijn er ook een aantal kleine technische optimalisaties geweest, zoals het optimaliseren van de Robots.txt. De rest van de techniek van de website stond al redelijk goed en had daardoor minder prioriteit.

Het Resultaat

Om de impact van de optimalisaties in kaart te brengen hebben we een analyse gemaakt over onderstaande perioden:

Periode 1: januari t/m april 2023

Periode 2: januari t/m april 2024

Het resultaat was als volgt:

Impressies: een groei van 51,16% t.o.v. 2023.

Klikken: een groei van 23,74% t.o.v. 2023.

Omzet: een groei van 65,68% t.o.v. 2023.

Branded vs. generieke zoekwoorden: een stijging van het percentage generieke klikken t.o.v. branded klikken van circa 20% (maart 2023) naar circa 80% (maart 2024).

De Toekomst

Ondanks de grote groei zijn we nog lang niet klaar met SEO voor Leonidas Bonbons. De komende maanden staan de volgende projecten op de planning:

  • Lancering Duitse en Engelse webshop
  • E-mail flows verder uitbreiden
  • Zakelijke omgeving uitbreiden en verbeteren
  • Lokale SEO (lokale vindbaarheid) verbeteren 
leonidas logo

Referentie

Referentie door Sayra laten schrijven

Ook Zulke Mooie Resultaten Boeken?

Neem gerust contact met ons op of vraag een offerte aan.