085 060 05 54 info@puredigital.nl

Conversie optimalisatie

Wat is Conversie optimalisatie (CRO)?

Conversie optimalisatie gaat over het verbeteren van het conversieratio van een website. Hierdoor wordt het ook vaak CRO (Conversion Rate Optimization) genoemd. Aan de hand van conversie optimalisatie worden pijnpunten en belemmeringen die website bezoekers ervaren weggehaald, wat een positief effect heeft op het conversieratio en dus de omzet. Conversie optimalisatie wordt pas interessant als er genoeg website bezoekers zijn, aangezien er bij A/B testen veel data nodig is om met een bepaalde zekerheid te zeggen dat iets daadwerkelijk een verbetering is. De conversie specialisten van PureDigital helpen bij het uitvoeren van een conversie analyse, opzetten van een structureel A/B test proces en alle andere optimalisatie gerelateerd aan conversie.

“Good, better, best, never get to rest, until good is better and better is best. Wat  mij betreft is dit wel van toepassing op de heren van PureDigital.” – Evert Vink, Eigenaar Antilope Outdoor

CRO

Conversie Optimalisatie

Conversie website

De conversie van een website ligt gemiddeld genomen tussen de 1% en 3% van alle website bezoekers. Dat betekent dat grotendeels alle website bezoekers de website verlaten zonder een aankoop of waardevolle actie te doen. Aan de hand van conversie optimalisatie word de conversie van een webshop of website verhoogt. De eerste stap om dit te verwezenlijken is om data te verzamelen op de website, zowel kwantitatief als kwalitatief. Op basis daarvan ontstaat er inzicht in de pijnpunten en belemmeringen die website bezoekers tegenkomen. Op basis van deze inzichten komen de conversie specialisten van PureDigital tot hypotheses over hoe de website verbeterd kan worden. De volgende stap is om een testtraject op te zetten om deze hypotheses te valideren.

Conversie Optimalisatie

A/B testen

De meest effectieve vorm om een hypothese te valideren is door te A/B testen. Een A/B test is een test waarbij je het website verkeer verdeelt over de huidige website (A) en een versie met een aanpassing (B). Met als uiteindelijke doel om te bepalen wat een wijziging op de website voor een effect heeft op het conversieratio of andere belangrijke metrics. A/B testen is de meest zuivere vorm om een hypothese the valideren. Er zijn echter ook nog andere vormen die vooral interessant zijn als een website niet voldoende website bezoekers heeft. Zo is het mogelijk om een tijd over tijd analyse te doen waarbij je een analyse doet voor de aanpassing en na de aanpassing. Een andere vorm is om op basis van kwalitatief onderzoek zoals een user test aanpassingen te valideren. De conversie specialisten van PureDigital hebben ervaring met A/B test trajecten en andere vormen van het valideren van hypotheses.

A/B testen
Optimizly logo

Conversie optimalisatie aanpak

De conversie optimalisatie aanpak van PureDigital bestaat uit de volgende stappen:

  • Kwantitatief onderzoek: Het analyseren en identificeren van belangrijke knelpunten op de website. Bijvoorbeeld via een afhaak analyse.
  • Kwalitatief onderzoek: Het doen van kwalitatief onderzoek om meer duiding te krijgen waarom bezoekers knelpunten ervaren op de website.
  • Opzetten backlog: Het opzetten van een test backlog met concrete en onderbouwde hypotheses om de website te verbeteren.
  • Structureel A/B test proces: Het structureel testen van hypotheses aan de hand van A/B of multivariate testen.

Conversie optimalisatie is geen eenmalig traject, maar een structureel proces waarmee de website verbeterd wordt. Tijdens de werkzaamheden die PureDigital doet zal de focus altijd liggen op data onderbouwing en validatie van verbeteringen. Waarbij het succesratio van A/B testen minimaal 33% zal zijn.

Conversie Specialist

De conversie specialisten van PureDigital hebben jarenlange ervaring in conversie optimalisatie. Wij weten hoe we onderzoek moeten doen, hypotheses moeten stellen en hoe een duurzaam conversie optimalisatie proces opgezet kan worden. Dit maakt PureDigital het conversie optimalisatie bureau dat jouw bedrijf verder helpt met groei en het begrijpen van de doelgroep. Direct onze toegevoegde waarde ervaren? Vraag dan vrijblijvend een conversie optimalisatie scan aan!

Puredigital Logo

CRO Cases

fruitzaamgiftsicon

OOK GROEIEN VIA ONLINE MARKETING?
Neem vrijlbijvend contact met ons op!

PureDigitalLogoWhite

PureDigital

085 060 05 54
info@puredigital.nl

Rijnzichtweg 125
2342 AZ Oegstgeest

Chopinsingel 46
2402 EL Alphen a/d Rijn